Buscar

Loading...

List

Iberet Folic-500


Iberet Folic 500 1st time aku tengok ubat nie...mak aii...mmg terkejut tgk besoo nye ubat nie...huhu..
So disebabkan tak tahu apa-apa pasal ubat nie dengan semangat wajar aku mintak pertolongan cik gugel..
memang pantas memberi respon..rupanya untuk menaikkan hemoglobin..
Apakah hemoglobin?
Hemoglobin adalah suatu zat di dalam sel darah merah yang berfungsi mengangkut zat asam dari paru-paru ke seluruh tubuh, selain itu yang memberikan warna merah sel darah merah. Hemoglobin terdiri dari 4 molekul zat besi (heme), 2 molekul rantai globin alpha dan 2 molekul rantai globin beta.
Rantai globin alpha dan beta adalah protein yang produksinya disandi oleh gen globin alpha dan beta.
Kesan sekiranya hemoglobin rendah?
Kadar hemoglobin dalam darah yang rendah dikenal dengan istilah anemia. Ada banyak penyebab anemia diantaranya yang paling sering adalah perdarahan, kurang gizi, gangguan sumsum tulang, pengobatan kemoterapi dan abnormalitas hemoglobin bawaan.

Kesan  Hb rendah ...omg!!..aku rasa aku patut risau tahap kesihatan aku sekarang...ok...Sebenarnya tadi aku pergi klinik..klinik Az-zahra,Bangi..sebabnya leher aku ada bengkak...bengkak xdela besar sangat..mcm besar ibu jari..kot..ada 2 bengkak..tak sakit...tapi bile doc check bukan 2 tapi ada 3 bengkak..wah..dah risau dah..sebelum ni aku tak pernah kena..Lately aku memang risau sangat pasal kesihatan aku..sampaikan ada jerawat kt telinga pun aku pegi klinik..last two week..sakit gak tu walau jerawat jer...hahaha...nak tergelak pun ade bile jumpa doc...doc ckp nie mcm jerawat je..malu plak..hahaha..sebenanrnya bukan apa..saje nak guna benefit company..kesihatan kena jaga..hihi..then macam biase la,bile dah pegi klinik akan adela ubatnye...ada jugak  ubat walau jerawat jer..igt boleh dapat kat watson jer..hihi...ok sehari selepas aku makan ubat tu entah kenapa badan aku gatal-gatal..dan bibir jadi bengkak...mcam angelina jolie you!...ahaks!...mase tu aku dah tak nak pegi klinik..sebab takut nanti doc bagi ubat macam-macam..lagipun aku tak berapa sure sangat disebabkan ubat yang aku makan tu atau disebabkan aku tersalah makan..so aku biar je..alhamdullilah esknye dah ok..bibir dah tak mcam angelina jolie dah..mcam paris hilton je..hehe..So aku igtkan aku dah betul-betul takde pape...sebab tak rasa sakit...tapi selepas dua minggu dan baru pagi ni aku terasa ada bengkak..lain macam je rasa...bile check doc ckp infection..tapi tak pasti infection daripada mana..then,aku kene amik darah...dan  apa yang doc cakap adalah hb aku amat-amat rendah..masa tu aku tak berapa risau sangat sebab aku tak tahu normal hb brape dan kesan-kesannya..Dan sekarang..lepas aku gugel pasal ni..risau je...seperti pendarahan dan sakit belakang...aku dah perasan yang lately ni aku rasa sakit blakang lain macam je...so aku igt sebab aku tengah period..dan period kali ni betul2 heavy jugak...dan bila cakap kat doc, doc terus set next appointment..7 ogos..Terimbas kembali masa jumpa doctor tadi.."kita kene pantau keadaan awak "....ayat ni memang terngiang2 kat telinga aku...so normal la kan doc akan ckp macam tu..kan..kan..masa tu memang tak tahu apa kesannya..so aku pikir..teruk sangat ke keadaan aku nie?..sampai doktor cakap macam tu..pastu ape kaitan bengkak kat leher aku dengan hb rendah nie...doctor tak boleh beri jawapan yang pasti pasal bengkak tu..sebab tak tahu infection daripada mana...dari ubat sebelum ni atau dari pemakanan aku..


Ni serba sedikikt tentang anemia
Anemia didefinisikan sebagai suatu keadaan kadar hemoglobin (Hb) di dalam darah lebih rendah daripada nilai normal untuk kelompok orang yang bersangkutan.Nilai normal hemoglobin  :

    Bayi baru lahir : 17-22 gram/dl
    Umur 1 minggu : 15-20 gram/dl
    Umur 1 bulan : 11-15 gram/dl
    Anak anak : 11-13 gram/dl
    Lelaki dewasa : 14-18 gram/dl
    Perempuan dewasa : 12-16 gram/dl
    Lelaki tua : 12.4-14.9 gram/dl
    Perempuan tua : 11.7-13.8 gram/dl

Gejala-gejala yang disebabkan oleh oksigen yang tidak mencukupi , bervariasi. Anemia bisa menyebabkan kelelahan, kelemahan, kurang tenaga dan kepala terasa melayang. Jika anemia bertambah berat, bisa menyebabkan stroke atau serangan jantung.

Anemia dapat diklasifikasikan menjadi empat bahagian:
  1. Anemia defisiensi
    Anemia yang terjadi akibat kekurangan faktor-faktor pematangan eritrosit, seperti defisiensi besi, asam folat, vitamin B12, protein, piridoksin dan sebagainya.
  2. Anemia aplastik
    Anemia yang terjadi akibat terhentinya proses pembuatan sel darah  oleh sumsum tulang.
  3. Anemia hemoragik
    Anemia yang terjadi akibat proses perdarahan masif atau perdarahan yang menahun.
  4. Anemia hemolitik
    Anemia yang terjadi akibat penghancuran sel darah merah yang berlebihan. Bisa bersifat intrasel seperti pada penyakit talasemia, sickle cell anemia/ hemoglobinopatia, sferosis kongenital, defisiensi G6PD atau bersifat ektrasel seperti intoksikasi, malaria, inkompabilitas golongan darah, reaksi hemolitik pada transfusi darah.
Berdasarkan  penyebab anemia dikenal  :

1. Anemia kekurangan zat besi
Perempuan akan lebih mudah menderita anemia bila dibandingkan dengan laki laki karena perempuan mengalami kehilangan darah tiap bulan saat menstruasi. Perempuan juga rentan mengalami kekurangan zat besi.

Pada orang dewasa, kekurangan zat besi sering disebabkan oleh karena kehilangan darah khronis seperti menstruasi. Kehilangan darah khronis juga bisa disebabkan oleh karena kanker terutama kanker pada usus besar.

Anemia juga bisa disebabkan oleh karena perdarahan usus yang disebabkan oleh karena konsumsi obat obatan yang mengiritasi usus.Obat yang termasuk golongan ini terutama obat NSAID.

Pada bayi dan anak anak, anemia kekurangan zat besi biasanya disebabkan karena kurangnya asupan makanan yang mengandung zat besi.

2. Anemia karena perdarahan
Perdarahan yang banyak saat trauma baik di dalam maupun di luar tubuh akan menyebabkan anemia dalam waktu yang relatif singkat. Perdarahan dalam jumlah banyak biasanya terjadi pada maag khronis yang menyebabkan perlukaan pada dinding lambung.

3. Anemia karena faktor genetik
Kelainan herediter atau keturunan juga bisa menyebabkan anemia. Kelainan genetik ini terutama terjadi pada umur sel darah merah yang terlampau pendek sehingga sel darah merah yang beredar dalam tubuh akan selalu kekurangan. Anemia jenis ini dikenal dengan nama sickle cell anemia. Gangguan genetik juga bisa menimpa hemoglobin yang mana produksi hemoglobin menjadi sangat rendah. Kelainan ini kita kenal dengan nama thalasemia.

4. Anemia kekurangan vitamin B12
Anemia yang diakibatkan oleh karena kekurangan vitamin B12 dikenal dengan nama anemia pernisiosa.

5. Anemia kekurangan asam folat
Kekurangan asam folat juga sering menyebabkan anemia terutama pada ibu ibu yang sedang hamil.

6. Anemia karena pecahnya dinding sel darah merah
Anemia yang disebabkan oleh karena pecahnya dinding sel darah merah dikenal dengan nama anemia hemolitik. Reaksi antigen antibodi dicurigai sebagai biang kerok terjadinya anemia jenis ini.

7. Anemia karena gangguan sumsum tulang
Sumsum tulang sebagai pabrik produksi sel darah juga bisa mengalami gangguan sehingga tidak bisa berfungsi dengan baik dalam menghasilkan sel darah merah yang berkualitas. Gangguan pada sumsum tulang biasanya disebabkan oleh karena mestatase sel kanker dari tempat lain.


Normal perempuan dewasa 12-16 gram...tapi hasil ujian darah tadi hb aku 11.2 gram..perlu risau ke tak?...uwaaaa...tetiba jadi nak migrain plak...


ni la dia Iberet Folic-500 yang aku kene makan..20 biji...
perlu ke makan abis ?

 hasil blood test

Cara meningkatkan kadar kepekatan hemoglobin

~ Makan makanan yang kaya dengan ferum seperti hati, sayur bayam dan juga buah-buahan kering.Pisang juga mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah.(tapi aku tak suka makan hati...huhu)..

~ Makan makanan yang mengandungi asid folik seperti wheat germ, kekacang, mentega kacang, cendawan dan juga hati

~ Banyak memakan makanan yang kaya dengan vitamin C seperti buah-buahan, ulam, sayur-sayuran dan juga jus oren. Ia akan meningkatkan kadar penyerapan ferum

~ mengambil vitamin dan juga zat mineral tambahan terutamanya asid folik

~Elakkan meminum kopi atau teh pada waktu makan dan ketika mengambil vitamin tambahan

peringatan untuk diri sendiri..^_^



1 comments:

Nashrul Sabri

Orang ngandung yang HB rendah biasa makan ubat ni. Ngandung ke? =P

Followers

Popular posts