Buscar

List

Allergic to antibiotic

What Is Antibiotic?
An antibiotic is a drug that kills or slows the growth of bacteria. Antibiotics are one class of "antimicrobials", a larger group which also includes anti-viral, anti-fungal, and anti-parasitic drugs. They are relatively harmless to the host, and therefore can be used to treat infection.
 
Kadang-kadang kita sakit..ada jangkitan yang kita tak tahu jangkitan tu dari mana...so cara mudah pergi hospital/klinik dan doc akan bagi ubat..yang wajib mesti antibiotik..kan..
tapi sebelum tu doktor tnye
"ade alergik ubat apa-apa tak?"...so bagi yang jarang pergi klinik dan jarang amik ubat tak tahu dia alergik ke tak kan...akan jawab "tak"...
sama la jugak dengan aku..akan jawab "tak"....
sebabnya sebelum ni aku tak pernah alergik apa-apa ubat..
sebelum ni aku ada pergi klinik...2 kali...
kali yang pertama doc bagi antibiotik..
dan kali kedua doc suruh sambung makan antibiotik tu...
pada hari pertama aku makan ubat masa kali pertama tu....effect badan aku gatal-gata dan merah...bibir jadi bengkak..masa tu tak sure disebabkan ubat tu atau effect dari lain...tapi lepas tu aku stop makan kejap..sebab masa tu 3 jenis ubat yang doc bagi...so aku tak sure mana satu yang menyebabkan alergik dan daripada kaji semua ubat yang doc bagi baik aku stop makan semua ubat tu...
Selang 2 minggu aku pergi balik klinik yang sama sebab sakit lain plak...then doc suruh aku sambung antibiotik yang sebelum ni aku makan..

so esoknye tu aku makan...tahu apa jadi?...uwaaa...bibir dah bengkak balik...masa drive pergi keje aku dah rase bibir aku gatal-gatal...dan bile sampai office..mak aiii...bibir ori ke palsu nie?...rasa macam pelik je muka aku...hahahaha..nasib xde gatal-gatal kat badan...
so ...im sure now...yang aku sebenarnya alergik antibiotik ni..dan di tambah pula cerita seorang kawan aku kat opis ni yang abangnya pernah mengalami benda yang sama selepas makan antibiotik...
kalau tak pasti lagi..." nanti lepas surut bengkak esk makan balik tengok ada effect lagi tak "...kata kawan ku ni..
aishhh...xdenye nak buat experiment kat diri sendiri plak..gilo...hahahhaha...

 

Curam 625 mg
alergik pada ubat ni



2 comments:

Shortie_418

Sy pom kena alergik sbb ubat ni... 3 jam mkn keliling mata saya membengkak dengan teruk, tp xda plak effect pada bibir :D. Doc suh sy stop mkn ubat tu n ubat tahan sakit sbb doc xsure sy alergik ubat mana. Tp sy confirm ubat antibiotik penyebabnya.. Terus doc bg mc 2 ari.

Unknown

Last sy pegi jumpa doc baru doc cakap saya ni memang alergic antibiotik jenis nie...saya rasa awk pun sama ngan saya...memang naik bengkak2..cume ade yg bengkak bibir dan ade yg bengkak mata...so doc ckp next time klu pegi jumpa doc ckp alergic kump ubat nie...amoxycillin/penicillin dan augmentin...saya rasa awk pun same....

Followers

Popular posts